dimarts, 7 de maig del 2013

De la idea al negoci


Permanentment em pregunto què més podríem fer per orientar l'activitat econòmica del nostre territori (el Ripollès, Girona, Catalunya) vers la superació de la situació actual d'estancament i de baix ritme en què es troba, i que s'encomana com una mala cosa.
I al capdavall sempre arribo, a l'igual que altres entorns i experts millor preparats que jo, a les mateixes propostes: innovació, exportació, nous emprenedors. Com una cançó enfadosa que no em puc treure del cap.

És a aquests darrers, als nous emprenedors, a qui voldria referir-me avui, una mica potser perquè vaig sortir de la sessió de Camelot Capital al Ripollès que es va fer el passat dia 16 a la seu de la UIER, prou engrescat amb els projectes que es van presentar i amb l'ambient que es va crear entre els que els presentaven i els que estàvem allà per escoltar-los.
I em vaig convèncer que és molt important trobar la idea, és molt important tenir la vocació i la voluntat d'engegar el propi negoci. Ho necessitem. Ens cal, com el pa que mengem, que sorgeixin noves iniciatives d'activitat i nous emprenedors que es proposin fer-les realitat i triomfar. Que somniïn a triomfar i que s'hi il·lusionin.
I ja costa de concretar una bona idea. Podem començar només amb les ganes de tenir un projecte. Això sol ja és un exercici complex i cal que fem de la necessitat virtut. I si fem..., i si això ho fem d'aquesta altra manera? I si l'oferta l'enfoquem en aquest altre sentit? I si podem fer una aplicació diferent? I si...

La idea és imprescindible, i cal treballar-la per donar-hi forma, per concretar, per definir-ne l'abast i els límits. Però un cop tenim la idea, no n'hi ha prou. Moltes vegades una bona idea no prospera. I això és terrible! Quan això passa no perdem només una idea, una oportunitat, podem perdre també un emprenedor i això és com perdre la mare dels ous.
No s'hauria de malmetre una bona idea, i tant que no! però només amb la bona idea no n'hi ha prou, i massa vegades ens quedem aquí, amb la idea.
Aquest pas és crucial. Hem de passar de la idea al negoci.
Tenim la idea i ara hem d'imaginar el negoci. Concretar la proposta, potser acotar-la, no desbarrar imaginant potencials creixements o derives. Ja creixerà.
Ara concretem i centrem-nos en fer un negoci de la idea.
Què proposem? Quines avantatges té respecte el que ja hi ha o quines mancances cobreix o quines noves aplicacions suggereix, o quins atractius té?
Abans d'avançar més ens cal contestar unes preguntes clau per a qualsevol negoci: Qui ens ho comprarà? A quin preu estarà disposat a comprar-ho? Com ens guanyarem la vida venent aquest preu? Quants clients podem trobar i on els trobarem? Com arribarem a aquests clients? Quan val arribar-hi?

No hauriem d'avançar en el projecte sense contestar-nos aquestes preguntes amb rigor. Concretar en aquest aspecte ens portarà a confirmar la nostra il·lusió i expectatives.
Després ve l'hora del pragmatisme: Com es produirà? Quins materials ens calen? Quines tècniques? Com les adquirim? Quant valen?
Sempre arribem a haver de posar damunt la taula quan val posar en marxa el nostre projecte, quins recursos econòmics necessitem i si tenim o no prou recursos nosaltres mateixos.
I tant que és un aspecte bàsic el del finançament però, després d'assistir a aquesta sessió de Camelot al Ripollès, sense ser la panacea, estic convençut que si el projecte està ben acotat, si hem ponderat bé el mercat a qui l'adrecem, hem valorat el preu que en podem obtenir i com ens hi guanyem la vida a aquest preu (això és basic), serem capaços de trobar el finançament.

I aquí sí que a la UIER et podem donar un cop de mà. 

Si tens uns idea, il·lusiona't i no la deixis. Si vols que t'ajudem a concretar-la i a concretar el teu pla de negoci, a la UIER et podem ajudar. Compta-hi! Informa't sobre el nostre programa d'acompanyament als emprenedors Ripollès emprèn!

Eudald Castells 
President de la Unió Intersectorial Empresarial del Ripollès

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada